زهرا عسگری؛ رضوان السادات جزایری
چکیده
: والدین نقش مهمی در وضعیت تحصیل فرزندان خود دارند. موفقیت تحصیلی دانشآموزان تک سرپرست در بستر رابطه والد-فرزند یکی از بحث برانگیزترین موضوعات است که مورد نظر دانشآموزان و خانوادهها است. بنابراین، هدف این پژوهش کیفی واکاوی رابطه والد-فرزند در مسیر موفقیت تحصیلی دانشآموزان مادر سرپرست بود. مشارکتکنندگان10 نفر از دانشآموزان ...
بیشتر
: والدین نقش مهمی در وضعیت تحصیل فرزندان خود دارند. موفقیت تحصیلی دانشآموزان تک سرپرست در بستر رابطه والد-فرزند یکی از بحث برانگیزترین موضوعات است که مورد نظر دانشآموزان و خانوادهها است. بنابراین، هدف این پژوهش کیفی واکاوی رابطه والد-فرزند در مسیر موفقیت تحصیلی دانشآموزان مادر سرپرست بود. مشارکتکنندگان10 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانی تحت حمایت انجمن صاحبالزمان (عج) در شهر اصفهان بودند. دادهها در طول مصاحبههای نیمه ساختاریافته جمعآوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون، تحلیل شدند. یافتهها شامل یک مضمون اصلی به نام رابطه والد- فرزند در مسیر موفقیت تحصیلی و شش مقوله شامل ادغام نقش پدرانه و مادرانه، خانواده رابطهمدار، حمایت مادرانه، تأمین نیازهای رشدی، الگوپذیری از مادر و موفقیتجویی بود. میتوان نتیجه گرفت این پژوهش درک تازهای از رابطه والد- فرزند در تجربه موفقیت تحصیلی دانشآموزان مادر سرپرست ارائه داده است. بدین صورت که ادغام نقش پدرانه و مادرانه همراه با تداوم حمایت مادرانه، ایجاد محیط رابطهمدار در خانواده و تأمین نیازهای رشدی فرزند از مهمترین مسئولیتهای مادران است. همچنین، الگوپذیری از مادر و موفقیتجویی میتواند بر وضعیت تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبت داشته باشد.
رحیم بهرادفر؛ رضوان السادات جزایری؛ فاطمه بهرامی؛ محمدرضا عابدی؛ عذرا اعتمادی؛ سید محسن فاطمی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1395، ، صفحه 3-16
چکیده
چکیده: آشفتگی روابط زوجی ازجمله شایعترین عوامل استرسزای دهههای اخیر است که تاثیرات منفی قابلتوجهی بر سلامت زیستی، روانی و اجتماعی زوجین و فرزندان آنها دارد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی زوجدرمانی روایتی و هیجان محور بر کیفیت زناشویی و کارکردهای مختل هیجانی، شناختی و رفتاری زوجین آشفته انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی ...
بیشتر
چکیده: آشفتگی روابط زوجی ازجمله شایعترین عوامل استرسزای دهههای اخیر است که تاثیرات منفی قابلتوجهی بر سلامت زیستی، روانی و اجتماعی زوجین و فرزندان آنها دارد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی زوجدرمانی روایتی و هیجان محور بر کیفیت زناشویی و کارکردهای مختل هیجانی، شناختی و رفتاری زوجین آشفته انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بالینی و نمونه آماری شامل 18 زوج بود که بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی EFCT و NCT گمارده شدند و بین 8 الی 12 جلسه 90 دقیقهای زوجدرمانی روایتی یا هیجان محور دریافت کردند. آزمودنیها با استفاده از مقیاسهای سازگاری زناشویی (DAS)، فرم کوتاه تجارب در روابط نزدیک (ECR-S)، اسنادهای ارتباطی (RAM)، ویراست دوم مقیاس مقابله با تعارض رحیم (ROCI-2) و ویراست سوم پرسشنامه بالینی چند محوری میلون (MCMI-III) در مراحل غربالگری، پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که در مرحله پسآزمون رویکرد NCT موجب بهبودی معنادار کیفیت زناشویی و کارکردهای مختل رفتاری و رویکرد EFCT موجب بهبودی کیفیت زناشویی، کارکردهای مختل هیجانی و شناختی گردید. تاثیر معنادار رویکرد NCT در مرحله پیگیری پایدار نبود ولی بهبودی در گروه EFCT همچنان بهصورت معنادار پایدار بود (بهجز دلبستگی اجتنابی) و همچنین این رویکرد باعث بهبودی معنادار کارکردهای مختل رفتاری در این مرحله شد. نسبت تغییرات معنادار بالینی در هر دو مرحله پسآزمون و پیگیری در گروه EFCT بیشتر بود ولی از این لحاظ بین دو گروه آزمایشی تفاوت معناداری در مراحل مذکور وجود نداشت.